2020. július 18., szombat

Szombathelyől az Alpokba és Vissza

[To my English speaking friends - this is a summary of a long awaited adventure of mine to learn how to fly into the Austrian Alps from the westernmost flatlands of Hungary - following all rules and regulations of course]

Az alábbiakban összeszedem a 2020 július 12-13-án gyűjtött tapasztalataimat - a blog bejegyzés célja elsősorban ezek megosztása, a képeket is ezek szerint válogattam, a látványosabb fotók instagramra mennek majd.

Köszönet


Mindenekelőtt szeretném szívből megköszönni a Szombathelyi Repülőklubnak a vendéglátást és a sok segítséget ami lehetővé tette ennek az álomnak a megvalósulását. Egy rendezett, szép reptér várja a látogatót egy lelkes és felkészült csapattal - mindenkinek ajánlom vitorlás / motoros / egyéb úti célként a repteret.

A Kihívás


Légtér
Légtér

Határt átlépni levegőben a jelenleg érvényes magyar jogszabályok szerint csak leadott repülési tervvel és transzponderrel lehet. Ez az első "hard" akadály, de a berepülés sem egyszerű: 
  • Szombathelyen az időjárás későn és/vagy nehezebben indulhat mint az Alpokban
  • Légtér - alapvetően nem vészes de Bécs és Graz TMA között egy kb. 30 km széles sáv adott ahol be és ki lehet repülni. Jó időben elég kell, hogy legyen, de zivatar vagy összeállás esélye esetén előre kell gondolkozni - haza is kell tudni jönni a nap végén
  • A talaj folyamatosan emelkedik - de az alap még nem, a Stuhleck átrepülése (megismerhető a szélmalokról) pszichés (de ha ésszel repül az ember nem biztonsági..) akadály is lehet - egy átlagos napon az alapot és a talajt csak pár száz méter választja el
  • A "túloldalt" - értsd Stuhlecken túl, S6 autópálya / Semmering völgye elég tagolt, a határozottabb hegyek mint a Rax vagy Hochschwab kicsit messzebb vannak - érdemes a termikpontokról és főleg repterekről (siklótávban van elérhető) előre tájékozódni
  • Koordináció - a nemzetközi repülési terv velejárója a folyamatos rádiós koordináció magyar és osztrák oldalon is. Ez nem nehéz, és készségesek a kollégák de egy plusz feladat, amire folyamatos agykapacitást kell fordítani
  • Repterek és terepek - Alpokban nem "alap", hogy van terep, mint síkvidéken, sőt. Alapvetően úgy érdemes repülni, hogy reptér jelentős biztonsági tartalékkal mindig elérhető legyen. B vagy inkább C tervként beszerezhető (én is megtettem..) egy terepkatalógus, ezt akár XCSoarra vagy másra is fel lehet tölteni mint fordulópont + leírás és fotó. 
  • Hazajövetel - ekkor már remélhetőleg élményekkel és endorfinban gazdagon vesszük hazánk felé az irányt. A Stuhleckről kb 70km a reptér, normális alapnál ez az utolsó gerinc repülésénél adott lehet, de párszáz méter feltankolása hazafele nem lehetetlen (inkább hegyeknél még, mert azok rendszeresen elszívják a levegőt / termiket a környező síkvidékről). Ha probléma van a Pinkafeldi reptér elérése adott a gerinc magasságából.

Stuhleck

Aki szeretne próbálkozni, annak azt ajánlanám, hogy a fenti témákból egyenként, előre készüljön fel, hogy ne repülés közben kelljen improvizálni - hegyek között ez nem jó ötlet, nagyon gyorsan  veszélyes helyzetbe lehet kerülni.

Időjárás


Az Alpokban alapvetően jó idő volt várható közepes alappal, de a keleti részen szétterülést jeleztek előre ami sajnos már reggel meg is jelent - egy hidegcsepp befolyásolta az egész Kárpát medence időjárását s ez kihatott a keleti Alpokra is.

Ez délután jelentett nagyobb kihívást, ahogy az a tracklogból is látható, illetve a várható nehézségek miatt már a Dachsteinnál megfordultam, szemben az eredeti tervekkel (Hochkönig vagy Zell am See).

Hegyek között jó idő volt de gyengébb vagy jellemzően nagyon szűk termikekkel, siklani viszont jókat lehetett. Azért az év legjobb napjain 1000m-rel magasabb az alap erre, ami jelentősen kitágítja a lehetőségeket.

Aznapi délután 4-es műholdkép és útvonal (Skysight)

Útvonal


Tracklog a Skylines-on

Alább egy rövid képes beszámoló a főbb döntési pontokkal, érdemes a trackloggal összenézni.
És még egy érdekesség a képek előtt, ha minden igaz érvényes MVK szám is lett a repülés, mivel mindenben megfelel a jelenlegi MVK szabályoknak ;)


Vontatás

Nem túl biztató látvány az Alpok fele - már délben szétterült

Autópálya a túloldalon (Hochschwab keleti vége)

Hochschwab - ezután volt egy mélypont 1700 méteren

Trieben és gerincváltás (eggyel délre) előtt

Dachstein a láthatáron - Niederöblarn felett

Visszafele, Eisenerz előtt. Itt jobbra a gerinc előtt a biztonságosabb útvonal, de jól néztek ki a felhők és alap se volt rossz - berepültem balra a Hochschwab előtti fennsíkra

Kilátás Mariazell fele - nincsenek jó terepek errefele

Kilátás Spitalnál kb délnyugatra - ahogy a kép lenti felén is látszik nagyrészt már árnyékban volt a terület és szétterült minden - nem is nagyon sikerült magasságot nyerni itt

Kilátás hazafele - még végsiklási magasság alatt

Kőszeg - magasabban vagyunk mint Szombathely, ezért talajközeli élmény a hazasiklás - érdekes módon merült ezen a részen



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése